tirsdag 21. juli 2015

Seventh Son vs The Last Apprentice: Bok blir til film og feiler





 Jeg er veldig stor fan av den tidligere engelsklæreren Joseph Delaney’s bokserie (Spook's/The Last Apprentice). I England regnes den som en grøsser for unge, men jeg grøsser selv når jeg arbeider meg gjennom sidene og utfordringene den unge hovedpersonen Tom Ward møter. Selv om det er en ungdomsserie vil jeg anbefale alle i alle aldre å plukke opp denne boken og følge Tom på hans reise hvor han møter overnaturlige vesener, hekser og nye, ukjente land. Bokserien er ferdig og består av 13 bøker som bare blir mer og mer nervepirrende fra start til slutt!    5 minutter inn i filmen skjønte jeg at dette kom til å blir Eragon og Avatar: The Last Airbender aaaall over again. Jeg var fristet til å bare slå av der og da, men en liten stemme i hodet mitt sa: Hei, produsentene må jo få endre storyen i filmen slik at den blir attraktiv for alle og gjør at flere vil lese bøkene! Sånt skjer hele tiden. Marvel gjør det. DC gjør det... Eragon prøvde...  Uansett, den lille stemmen ble kneblet og kastet ut, men ikke før jeg faktisk hadde sett hele filmen.  
Hvorfor de bestemte seg for å lage denne filmen og si at den er basert på bøkene Spook's Apprentice aner jeg ikke. De har rett og slett forkastet all plot fra bøkene i søpla og gått sin egen vei. Eneste fra bøkene de har beholdt er navnene og det overnaturlige. Til en viss grad. Hadde de faktisk satt seg ned og samarbeidet med Delaney og laget om så en miniserie tror jeg alt ville blitt bedre. I stedet samlet de sammen bad guys fra senere bøker (prøvde i alle fall) som undersåtterDon't do that  

John Gregory er spilt av Jeff Bridges og jeg syntes det er et ypperlig valg, om han bare hadde kunne holdt seg seriøs. Gregory spøker ikke, har ikke vittige kommentarer eller tar seg til rette i en annen persons hus, som han gjør under det første møtet med Tom, som de for så vidt har ødelagt karakteren til helt. Hvor ble det av den spinkle 12-åringen som plutselig ble dratt vekk fra gården han vokste opp på og vekk fra moren han elsket over alt på jord? Han var en liten gutt som måtte blir voksen veldig fort. Film-Tom er en eplekjekk ungdom som bare er barnslig, frekk og hormonell.  

Denne 12-åringen er svært moden for alderen...


Båndet mellom han og Alice mister betydning helt når de øyeblikkelig forelsker seg i hverandre fordi de er i rett alder og filmen trenger desperat et plot (som de kunne hatt om de hadde RØRT bøkene). I boken liker de hverandre ja, men de er venner som hjelper hverandre, selv om Tom kjemper mot alt Alice er involvert i.  Båndet mellom Alice og Bony Lizzie, nå hennes mor, virker elskverdig og Lizzie beskytter Alice mot fare, selv om det mener å gå opp mot selveste MalkinPff.. Bok-Lizzie er horribel og en forferdelig verge. Hun behandler Alice som en slave og krever at hun deltar når hun kutter tommelbeinet av både voksne og barn for å bruke dem til Bone Magic.  Hun passer også Tusk, som i bøkene slettes ikke er Gregorys stygge, men lojale hjelper, men Mother Malkins monster av en sønn. Ond ond ond.   Heksene i Delaneys bøker er eksepsjonelle. Vanligvis blir man presentert jenter eller unge damer på sopelime og et muntert humør. Disse kvinnene er motbydelige, skitne og rett igjennom onde. Mother Malkin spesielt. Hun er ikke noen rødhåret, vakker Julianne Moore (som jeg forresten er veldig fan av).


Når jeg leste første boken og Tom hadde sitt første møte med henne grøsset jeg av avsky. Jeg kunne klart se for meg denne råtne, gamle heksa som kidnappet nyfødte og drakk blodet deres.  Men slikt kan man så klart ikke vise på tv. Nei, da må man heller transformere dem til drager.  

Mother Malkin før retusjering

Mother Malkin etter retusjering


Jeg satte meg ned for å se Seventh Son for andre gang for å kunne sammenligne bok og film og gjøre dette innlegget bedre, men jeg måtte gi opp halvveis. Jeg prøvde og jeg beklager. Den er faktisk så dårlig at jeg heller vil sette meg ned å se Eragon en gang til. Til alle som likte og ikke likte filmen: Les bøkene! It's a whole new world


Ikke la deg lure! Kit Harington har like stor rolle i Seventh Son som Matt Smith har i Terminator Genisys...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar