fredag 10. juli 2015

The Martian: Overlevelse, disco og poteter


“I’m pretty much fucked."
Slik lyder den aller første setningen i Andy Weirs The Martian. Dette er protagonist Mark Watneys første ord etter at en katastrofal ulykke har strandet ham alene på Mars. En bok med en åpning som det? Hvordan kan jeg unngå å like den!
Jeg er ganske sikker på at jeg hadde reagert og uttrykt meg på samme vis hadde jeg havnet i samme situasjon... eller, kanskje enda mer fargerikt takket være min nordlige avstamning. Det er tross alt bare menneskelig å reagere slik og om det er noe Watney er, til tross for hans utrolige kunnskapsnivå og oppfinnsomhet, så er det menneskelig.


The Martian er satt i nær fremtid, og forteller Mark Watneys historie gjennom logger og annen dokumentasjon. Watney er en astronaut og medlem av Ares 3, menneskehetens tredje bemannede ekspedisjon til Mars. Et sted han også finner seg selv alene og forlatt etter at oppdraget må avbrytes. En sandstorm tvinger resten av besetningen på Ares 3 til å etterlate ham, i visshet om at han er død (er ikke rart introen er såpass dyster da). Han har mat til 80 dager, 200 liter vann, 12 poteter, og ingen redningsmulighet før etter 500 dager. Heldigvis for Watney er han tre ting; utrolig smart, ekstremt ressurssterk, og har et pågangsmot som ikke lar seg kue av noe så labert som å bli forlatt 225 millioner kilometer hjemmefra… uten telefondekning.

Jeg skal ikke avsløre om Watney overlever eller ikke, men boken har i allefall sin rett til å leve. Weirs selvutgitte roman ble tatt opp av New York Times’ Best Sellers list, i både pocket og innbunden form, hvor den rangerte som nummer 7 kort tid etter utgivelse. Selv NASA har promotert boken, og den har tatt turen til ISS med astronautene der. Twentieth Century Fox har også plukket opp filmrettighetene, med selveste Ridley Scott i regissørstolen (og Aksel Hennie i en av rollene...yay for Norge!). Filmen har premiere den 2. oktober, så det er bare å finne frem månestøvlene og gjøre seg klar.




Karakter:




(9 av 10 frosne marspoteter)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar