mandag 21. september 2015

Raptus 2015

Blogginnlegget er skrevet litt fra hotellrommet i Bergen, og litt fra Flesland flyplass OG på flyet tilbake til Oslo! Det har vært en kjempespennende helg og jeg har masse å skrive om.

Raptus er en tegneseriefestival som har pågått siden 1996. Festivalen har hatt mange kjente og kjære tegneserieskikkelser på besøk opp gjennom årene, og er absolutt verdt turen for de som setter pris på tegneserier og dets skapere. I år foregikk Raptus på Litteraturhuset i Bergen. Ta en titt på årets Raptus her: Raptus

Jeg har vært så heldig å få være gjest på masse conventions og festivaler i min tid på Outland, og syns alltid det er kjempemorsomt å se flinke, kreative folk vise frem livsverkene sine. Dessverre har jeg ikke et utpreget talent selv, noe som gjøre at jeg ofte har denne samtalen flere ganger i løpet av en helg med hva enn geek-moro jeg befinner meg på:

Kjempeflink person: Hei hei! Hva er grunnen til at du er her? Tegner/cosplayer/skriver du noe selv?
N00b meg: NEI PÅ ALLE PUNKTER. *Kryper mitt talentløse selv ned i et hull i bakken og dør.* 

Denne samtalen knuser alltid selvtilliten min et par minutter, helt til jeg får summet meg igjen og kommer fram til konklusjonen at jeg jobber tross alt på Outland, og er veldig heldig sånn sett.

Reisedagen har vært lang og slitsom, men jeg bestemte meg for at jeg måtte få med meg en viktig ting på Raptus før jeg kræsjet på hotellet og døde. Fredagens punkt på programposten var et foredrag med Kristian Hellsund som het «Et nytt blikk på Norske tegneserier.» Kristian har forsket på tegneserier i Norge, deres historie og opprinnelse. Her fikk jeg en del informasjon jeg ikke visste fra før.

Vil du vite mer om tegneserier i Norge så ble disse bøkene og forfatterne anbefalt under Kristians foredrag:

Jon Gisle: Donaldismen: 9788205363076

Steinar Arnesen: Tegneserier 1: 9788273820013
                            Tegneserier 2: 9788273820013

Morten Harper: Her er link til Harpers nettside


Programmet på lørdag var fullt av aktiviteter jeg mer enn gjerne skulle deltatt på, MEN siden flere av dem overlappet, var jeg dessverre nødt til å ta noen kritiske valg.

JensK Sesong 1
Første stopp lørdag var foredrag med Jens K Styve hvor han presenterte sin nye bok på Jippi forlag, «JensK Sesong 1». Jeg hadde aldri hørt om Jens K Styve før jeg kom på Raptus, men tegningene hans, og utseende på boken var kjærlighet ved første blikk for meg. Jens har jobbet med tegneseier før, men tok seg en pause for å jobbe med å skrive romaner i stedet. Nå derimot har han vendt tilbake til tegneserier, og lanserte i dag «JensK sesong 1».
 
Sitter desverre litt langt bak :(

Jens forteller om prosessen sin, og arbeidet sitt. Han forteller at han har tegnet en del av bildene i den nye boken sin med kaffe.

 
JensK Sessong 1

Vil du støtte Jens sitt arbeid eller se noen av de vakre tegningene hans? 
Patreon: JensK
Instagram: jenskstyve
Hjemmeside: Jens K Styve



Hugleikur Dagsson: Ekstrem humor 

Venter på Hugleikur

Neste stopp var et panel med Hugleikur Dagsson. Han er fra Island og tegner strekfigurer som illustrerer en veldig grov, sort humor. Under dette panelet ler jeg meg fillete. Mannen er akkurat som man forventer og forteller mange artige historier fra sin karriere. Dagsson har nettopp kommet med boken «You are Nothing»

Hugleikur i midten blir intervjuet av Øystein Nordvik til høyre

Et eksempel på Hugleikur sin humor

Dagsson har også laget et par bøker hvor han har illustrert sangtekster med strekfigurene sine. 



Hugleikur selger bøkene sine, T-skjorter og generelt stæsj med den magiske mørke humoren sin på hjemmesiden sin: Dagsson.com 


Videre gikk jeg på Überdebatt med tema: Vi er übre som bare det -Tegneserier på null budsjett. 




Überpress sin redaktør Are Edvardsen (han som står oppreist) holdt debatten og deltakerne er, fra venstre: Kim Holm, Jens K Styve, Ellen Bergheim, Lars Schwed Nygård.

Alle sammen er dedikerte tegnere som gir ut sitt eget materiale på sin egen regning. 
Kim og Jens har patreon sider, som nevnt tidligere om Jens, mens Ellen, Lars og Are har jobb ved siden av tegningen. 

Tegnerene snakker om det harde arbeidet som ligger i å få gitt ut arbeidet sitt, og om at en god del av fritiden de har blir brukt til å gjøre lidenskapen til en realitet.

Lese mer om Überpress 
Ta en titt på Ellen Bergheims tegneserie Lily 
Støtt Kim og se hans arbeid her 
Jens sin hjemmeside er her 
Lars sin hjemmeside er her 



Jeg forlater de norske tegneserieforfatterne og tusler videre inn til et panel med William Simpson: Game of Thrones Storyboarding. 



Bildet er litt dårlig, men det er et storyboardet fra sesong 5 episode 8, Hardhome.
Det vi ser er et av de maaaaange bildene som er tegnet om kampen hvor Jon Snow og Thormund Giantsbane må sloss mot White Walkerene.  


Jeg er en SUPERFAN av Game of Thrones og William er de som tegner opp alle scenene før de blir filmet. Han er også mannen som designet utseende til White Walkerne. 


DIEEEEEEEEEEEE!!!!!

Han startet med å designe alle våpnene for tv-serien og jobbet seg opp til å nå designe hele storyboardet til episodene. Han har designet Longclaw, våpenet brukt av Jon Snow.



Resten av foredraget til Simpson ble jeg bare sittende å se på de fantastiske tegningene hans. Jeg prøvde å ta noen bilder, men dere får beklage kvaliteten (jeg ble sittende langt bak).


Dette er William sin tolkning av Stannis Baratheon før Stephen Dillane ble den som faktisk portretterte ham i TV-serien. 

Stannis Baratheon 


Her ser vi en typisk storyboard-side. Dette er en av maaaaaaange sider til siste episode av sesong 5.




William har også designet utseende til dragene i serien!!!!!!


SQUEEEEEEEEEEEE <3 <3 <3 <3 <3 <3<3

Dette var min siste post på lørdagen, og jeg tuslet tilbake til mitt hotellrom mildt utslitt og full av inntrykk.

Søndag, og Raptus sin siste dag, jeg har paneler jeg skal gå på helt frem til jeg må løpe til flybussen. Første stopp! Panel med ekteparet Peter Madsen og Sissel Bøe om deres barnebokserie Trolleliv. Den er illustret av Peter og skrevet av Sissel. 

Jeg vet om Peter Madsen fra hans kjente tegneserie om de norrøne gudene som heter Vallhall, og jeg elsker tegnestilen hans, så jeg var spent på å se hva dette var. 

På bildet er, fra venstre: Intervjuer Øystein Nordvik, Sissel Bøe, Peter Madsen. 



Jeg blir nesten litt flau over at jeg ikke har sett nærmere på denne fantastiske serien før i dag, for den er PERFEKT for yngre barn, og utrolig nydelig tegnet. Det er kommet ut ti volum totalt, og den er oversatt til svensk, norsk og dansk. 

Sissel og Peter forteller om skapelsesprosessen, og hvordan de selv elsker alle de 11 trollungene som bor i den magiske verden de har skapt sammen. Mens jeg sitter i salen forestiller jeg mine fiktive barn (tvillingparet Hans Solo og Hanna Solo) lese disse og bli like begeistret som det jeg er mens jeg satt i panelet. 




Du kan lese mer om Trolleliv-universet her.


Neste panel er Outlands egen kjære tegneserieskaper, Ellen Bergheim, Lily, Nonsens og andre serie.




Ellen forteller om hvordan hun jobber som tegneserieansvarlig på Outland i Oslo og bruker kveldene sine på å tegne tegneserien sin Lily. 



Ellen har, i samarbeid med Outland, gitt uten sin egen Lilybok. 



Hun har for tiden fast stripe i bladet Lunch av Børge Lund. Ellen legger ut alle stripene sine gratis på nett, så hvis du vil ta en titt på stripene hennes kan du bare klikker her.


Det siste jeg går på før jeg må reise tilbake til Oslo er TegneHanne presenterer ny bok. 




Den eneste bloggen jeg har lest i mitt liv er TegneHanne sin (og Outland sin så klart), mest fordi jeg ofte relaterer sterk til de kleine innholdet hun tar opp. Hanne forteller om forventningene hun hadde rundt det å lansere en bok, og i anledningen dette laget hun et lite innlegg om alle følelsene rundt lanseringen. Les den her





Signerte tegneserier er for meg det The One Ring er for Gollum. Jeg har så klart loket rundt og skaffet meg selv et par av tegneseriene med signatur fra tegnerne. 






http://bloggurat.net/minblogg/registrere/07118e63d17206fc51a1ca3b92ef004ec3882a0d


Blogglistenhits Bloggere i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar