mandag 12. oktober 2015

Manga Madness Mandag: Det er lov å ikke like manga, men…!





Jeg har møtt mange som sier at de ikke liker manga. De liker ikke tegnestilen, de liker ikke å lese feil vei og de liker ikke opplegget generelt. 


Det er helt lov å ikke like manga, men jeg føler at man må være klar over at det er mer til japanske tegneserier enn at det bare er bakfram og japansk. 

Som i bøker og amerikanske tegneserier er det flere sjangere (feks. Action, romance, horror) innenfor manga. Det er også utallig mange forskjellige tegnere og forfattere, så man opplever hele tiden noe nytt når man åpner «bak-frem» boken (som for så vidt går veldig fort å sette seg inn i). 

Mange har sagt til meg at de ikke liker «de store mangaøynene som glitrer». Løsningen er enkel; da leser du ikke gammeldags «shoujo» manga, som er beregnet på jenter i en ung alder som tørster etter highschool sweetness (som tydeligvis er en ting i Japan). Du vil kanskje heller bevege deg over på ren romance eller slice of life hvis du absolutt vil lese om kjærlighet. Og hvis du føler deg åpen for noe annet så har du en uendelig bunke med forskjellige temaer som bare venter på at du skal lese dem. Visste du for eksempel at det finnes en manga til The Ring (grøss)? Eller til klassiske Les Miserables? Også ungdomsbøker som Mortal Instruments og Darren Shan er «mangafisert». Til og med Star Wars, just saying. 

Igjen så er det helt greit å ikke like manga, men hva med å gi det en sjanse før du avviser det helt? Det finnes sikkert en manga for deg og. 

Under har jeg nevnt noen av mine favoritter innenfor de mest populær sjangerne. Mecha kommer jeg 
tilbake til senere siden innlegget blir veldig langt. Jeg har ikke tatt med manga fra det tidligere blogginnlegget for jeg vil gjerne introdusere noe «nytt» som jeg håper dere vil lese og forhåpentligvis like. Les gjerne det tidligere innlegget mitt for å se mine absolutt topp 5 favoritter! 



Shounen og comedy: 


1.
Assassination Classroom

2. 

Hunter x Hunter

3.
 One Punch Man  



4. 
Doubutsu no Kuni (Animal Kingdom)


5.

5. 
Kekkaishi





Horror:

1. 
King of Thorn

2. 
Tasogare Otome x Amnesia (Dusk Maiden of Amnesia)


3. 
Tokyo Ghoul


4. 
Mirai Nikki (Future Diary) 


5.
 Deadman Wonderland





Shoujo og school life: 

1.
 Ookami Shoujo Kuro Ouji (Wolf Girl and Black Prince)

2. 
Hirunaka No Ryuusei (Daytime Shooting Star)



3. 
Fruits Basket

4. 
Horimiya

5. 
Shiawase Kissa Sanchoume (Happy Café)




Fantasy:

 1. 
Ancient Magus Bride

2. 
The Rising of the Shield Hero

3.
 Immortal Regis

4. 
Tsubasa: Reservoir Chronicle

5. 
Nurarihyon no Mago (Nura: Rise of the Yokai Clan) 


Blogglistenhits Bloggere i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar