mandag 16. november 2015

Manga Madness Mandag: My Hero Academia



For å være helt ærlig så har jeg oversett denne mangaen en stund (litt med vilje). På bildene så virket den ganske merkelig, ikke spesielt interessant og jeg fant det rett og slett ikke i meg å begynne på den.
Men så plukket jeg den opp en dag og, WOW, jeg angrer på at det tok så lang tid som det gjorde. 

My Hero Academia handler om Izuku Midoriya, en ung gutt som lever i en verden hvor alle er født med "Quirk", en evne, og de har potensialet til å bli en superhelt. Alle bortsett fra Izuku. Da han var ung og alle de andre hadde utvikler sin spesielle Quirk forble han "Quirkless". Han fikk aldri en spesiell evne noe som gjør ham til et mobbeoffer uten like. De andre kaller ham Deku, en som ikke kan noenting.
Men Izuku gir aldri opp og ønsker å bli en like god superhelt som den legendariske All Might som redder alle med et stort smil. Hans store drøm er å gå på en skole for helter og bli en profesjonell superhelt. Men hvordan skal han klare det uten en Quirk?

Det tok meg ca. 10 sider å bli hekta. My Hero Academia er en typisk shonen manga med en ung gutt som strever for å bli noe større enn det han allerede er. Den kan minne veldig om Naruto med samme type karakterutvikling, men i motsetning til Naruto er Izuku veldig smart og har en otaku-level interesse for superhelter og er mer som den typisk stille skolegutten man leser om i manga. Etter hvert så vokser han og blir en man kan stole på, og fortsetter å beskytte folk i fare selv med det store handikappet han har. Det er svært lenge siden jeg har funnet en manga som slår like godt an som de "tre store" (Naruto, One Piece, Bleach) og jeg klarer så vidt å legge den fra meg.
Det er et stort utvalg av karakterer og ALLE er interessante! Det er ikke bare Izuku som gir et godt inntrykk, men også vennene, de andre studentene, lærerne og, ja, tilogmed fiendene hans.
Personlig elsker jeg denne sjangeren med  amerikanske superhelter, med amerikanske superheltnavn- og kostymer, (merk, jeg digger One- Punch Man!!) istedet for den typiske ESP-type superhelter som Japan vanligvis går for.


My Hero Academia er skrevet og tegnet av Kohei Horikoshi som også har laget Oumagadoki Zoo (Oumagadoki Doubutsuen) som er mer ukjent. Man ser mange likheter mellom disse to, blant annet stå- på viljen til hovedkarakterene.Selv om den ikke er like bra som My Hero Academia er den definitivt verdt å lese og jeg likte den veldig godt!




Til slutt legger jeg til et bilde av Saitama fordi jeg kan. 





Blogglistenhits Bloggere i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar