mandag 20. juni 2016

Manga Madness Mandag: The Boy And The Beast


I et tidligere blogginnlegg har jeg nevnt en manga/anime som heter Wolf Children (sjekk det ut her). Den var så rørende at jeg gråt og gråt når den var ferdig. Det må være en av de fineste filmene jeg har sett. Derfor var det ikke rart at jeg løp til hyllene da jeg så The Boy and the Beast (Bakemono no Ko). I hele april satt jeg med nesen begravd dypt i første volum og så klart ble det en tur i den emosjonelle berg- og dalbanen. Man merker fort at den har samme stemning som Wolf Children. Ensomhet, familie, vennskap... den har alt!

Historien handler om unge Ren som akkurat har mistet moren sin og faren hans er ikke å finne. Fustrert rømmer han hjemmefra og finner seg alene i Shibuya hvor han gjemmer seg fra politiet og andre som vil finne ham. I travle gater blir han funnet av Kumatetsu, et bjørnelignende monster, som sier at han ønsker Ren som sin nye lærling.Tross skremt av Kumatetsus utseende følger han etter monsteret og havner i the Beast Kingdom hvor bare monstre bor.
Han ender opp med å bo sammen med Kumatetsu, men nekter å bli lærlingen hans så snart han oppdager at læremesteren hans er utålmodig og veldig dårlig til å lære bort teknikkene sine. Men under en uheldig hendelse hvor Kumatetsu har en duell mot Iôzen, en annen kampsportmester, og taper, bestemmer Ren (nå kalt Kyuta) seg for å bli lærling under den utålmodige Kumatetsu og et nært far-sønn forhold starter.

Ren ser seg selv i Kumatetsu, og omvendt, og sakte men sikkert med uvanlige metoder lærer han seg sverdteknikkene til læremesteren. Rens motivasjon er å bli sterk og kunne stå på sine egne ben, og mener selv at han ikke trenger noen. Men man ser Rens behov for en farsskikkelse og til tross for at han er et monster så stiller Kumatetsu opp, i motsetning til hans ordentlige, menneskelige far.
Men det ligger en fare og tynger, for mennesker har ustabile hjerter og kan bli til et "monster" (da mye verre enn dem i Beast Kingdom) om de har for mye hat i seg. Vi har allerede sett skyggen som dukker opp nå Ren blir sinna.

The Boy and the Beast er en kjempefin feelgood fortelling med fantastiske illustrasjoner, komedie og sjelfulle karakterer som kan være VELDIG sta, samt veldig seriøse scener som får deg til å sitte med nesen laaangt ned i boken (eller eventuelt helt opp i skjermen). Jeg elsket den før den kom ut, og jeg elsker den nå etter jeg har lest/sett den! Hvis du liker typisk karakteroppbygning og en real tearjerker så anbefales den på det sterkeste!

Historien er skrevet av regissøren Mamoru Hosoda (The Girl Who Leapt Through Time, Summer Wars, Wold Children) og illustrert av Renji Asai (Setsuri: Sinner's Ambition, Sentou Jousai Masurawo). Foreløpig er det bare et volum ute (og en film), men volum 2 har ryktes å komme i september så vi venter sånn smått utålmodig til da med å få med oss fortsettelsen!




Blogglistenhits Bloggere i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar