fredag 8. juli 2016

Norsk tegneseriesommer!

Jeg har bestemt meg for at denne sommeren skal jeg pløye gjennom norske tegneserier, (og en dansk), noe jeg ikke har lest så mye av fra før.

Amerikanske tegneserier og superhelter tar mye plass i tegneserieverden, og det er fort gjort å glemme alle de fantastiske tegneserieskaperne som er norske!



Her er sommerlisten min:



Nr. 1: Muffens av Karstein Volle og Knut Nærum 

Målet mitt her i livet er at Knut Nærum skal bli min bestevenn. Han virker så innmari koselig!

Dette er Knut og Karsteins kjærlighetserklæring til tegneserier.

Historien er satt i en verden hvor tegneserier er forbudt, men det er allikevel en mann som ikke klarer å legge ned pennen.

Boken er nydelig illustrert, historiene er mørke og tankevekkende.

Jeg vil ikke kalt tegneserien lettlest! Når jeg fullførte tegneserien skal jeg ærlig innrømme at jeg måtte sitte og tenke litt på hva jeg hadde lest, før jeg leste den en gang til.

Jeg liker når tegneserier fremkaller denne reaksjonen.

Good stuff!



Nr. 2: Automobilfabrikken Fiske av Lars Fiske

Lars Fiske har en behagelig strek og fargebruk. Når jeg ser på tegningene hans så tenker jeg av en eller annen grunn "zen".

Her skriver Lars om hvordan han forsker på sin familiehistorie. Mer bestemt på hvordan hans farfar var med på å starte en bilfabrikk i Moss.

Historien er kort, og du føler at du sitter i Lars sitt hode og følger med på hva som foregår der mens han forsker på familien sin.

Ta et avbrekk fra ditt eget hode, og hopp inn i Lars Fiske sitt!



Nr. 3: I morgen bliver bedre av Karoline Stjernfelt (den ene danske)


Karoline er en superhyggelig og talentfull jente (hun er bare 23). "I morgen bliver bedre" er hennes debutbok, og er den første av tre.

Boken handler om den engelske prinsessen Caroline Mathilde, som blir gift med den danske prinsen Christian 7.

Historien blir fortalt fra Carolines synspunkt, og hun tar deg gjennom det forferdelig og tragiske ekteskapet som hun deler med Christian.

Begge er unge når de gifter seg, og ingen av dem har spesielt lyst til å gifte seg med sin utvalgte, men de har dessverre ikke så mye valg.

Karoline Stjernfelt har lagt hardt arbeid i de historiske detaljene i boken, og jeg gleder meg virkelig til å lese de to neste.




Nr. 4: Ungdomsskolen av Anders N. Kvammen




Etter at jeg hadde lest tegneserien satt jeg med en klein følelse. Sikkert fordi jeg var veldig klein på ungdomsskolen, og har prøvd å fortrenge det inntil jeg leste denne.

Anders beskriver perfekt hvor rasshøl usikre ungdommer er, og det ekstreme behovet for å passe inn og være kul.

Etter å ha blitt minnet om denne perioden i livet mitt konkluderte jeg med at jeg heller ville deltatt i "The Hunger Games" enn å gjennomføre ungdomsskolen en gang til.









Nr. 5: Fagprat av Flu Hartberg





Jeg leste Fagprat mens jeg satt på banen på vei hjem fra jobb, og jeg tok meg selv i å snøfte høyt ved flere anledninger.

Flu Hartbergs illustrasjoner matcher perfekt de kritiske kommentarene han har om alt fra poesi til dop og samliv.







Nr. 6: Gele av Ida Eva Neverdahl



Denne tegneserien traff meg RETT i ungpikehjertet. Den er fargerik med masse enhjørninger og ostepop, og jeg ELSKET den!

Idas spot-on observasjoner om dagens samfunn er illustrert med masse farger og er en fryd å lese.

Hovedkarakteren Lulu treffer Aksel Hennie, Nicki Minaj og enhjørninger av forskjellige slag, som f.eks Tsjernobylenhjørningen.

Jeg flirte masse!

Gleder meg til å se hva mer som kommer ut av henne.





Nr. 7: Futen av Knut Andre Solberg og Øystein Runde



Futen er skrevet av Øystein og illustrert av Knut Andre.

Det handler om Mikael Braut. Skatteinnkrever for staten Norge. Mikael reiser Norge rundt for å kreve inn penger av alt som kan krype og gå i Norges land, blant annet Dovergubben.

Boken er nasjonalromantisk på en herlig sarkastisk måte. Det Norske samfunn satt på spissen, men med koselig tegninger.

Denne var det en fryd å lese!








Nr. 8: Dass av John S. Jamtli og Vergard A. Skogmo



Handler om dikteren og poeten Peter Dass, bare at i denne boken er han en fordrukken horebukk. De små historiene om Dass og hans sprell er grove og herlige.

Boken er nydelig gjennomført med vakre tegninger og fantastiske detaljer. Gutta som står bak denne har lagt mye tanke i sluttproduktet sitt, og det vises klart fra første side.

Det finnes til og med det mobilspill til boken hvor man spiller Peter Dass som denger hedninger i hodet med bibelen for å frelse dem.

Good fun!







Nr. 9 Gulosten av Kristian Krohg-Sørensen


Jeg er en sucker for historiske tegneserier, og heldigvis er det nok av disse blant det norske utvalget.

Kristian Krogh-Sørensen skriver om en småkjeltring fra Grünerløkka som har tilbrakt tid på Bastøy skolehjem. Du følger Gulosten, som kallenavnet hans er, fra barndommen opp til voksen alder.

Kristian har skildret og tegnet Oslo ca. 1920 og utover. Som en stolt Osloboer, er det morsomt å se tegningene i boken og forestille meg hvordan det ser ut i dag på de stedene han skildrer.

Det blir flere historier om Gulosten fra Kristian. Jeg gleder meg til å se hva som skjer.



Overhørt på tegneseriefestival av mannlig tegneserierforfatter som forblir anonym:
"Kristian Krohg-Sørensen er for pen til å lage tegnserier. Han setter oss andre i et dårlig lys."


Ha en fantastisk helg!










Blogglistenhits Bloggere i Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar