tirsdag 13. desember 2016

Maretorn - En anmeldelse

Maretorn av Tone Almhjell ble lansert i september på noe som trygt kan sies å være en av de koseligste boklanseringene i verdenshistorien. Det er kanskje å ta litt hardt i, men det var en forrykende hyggelig aften. Det ble servert bestemors sjokoladekake og stjernemød, musikere spilte Erikas sang og Siri Pettersen, Tonje Tornes og Torbjørn Øverland Amundsen kom opp på scenen og sa fantastiske ting om Tone og bøkene hennes.

Maretorn er en frittstående oppfølger til Vindeltorn og kan fint leses uten at man har lest den første. Det var i hvert fall det jeg gjorde, og jeg følte det funket veldig fint.

Boka handler om Niklas, en ung gutt som bor på Sommerhjell sammen med bestemora og onkelen sin. Han sliter med mareritt som omhandler morens død, og plages av en rekke overnaturlige hendelser. Det romsterer monstre og snakkende gauper i skogene rundt Sommerhjell, og Niklas finner etter hvert ut at alt det merkelige som skjer kan ha noe med morens død å gjøre.

Maretorn er en fantastisk fin fortelling for både barn og voksne. Den ga meg intens Narnia og Neverending Story-nostalgi! Her er det snakkende dyr med overbevisende personligheter, magi på avveie, skumle skurker og nok dramatiske avsløringer og vendinger til at man ikke kan legge boka fra seg før langt uti de små nattetimer. "Bare et kapittel til," tenkte jeg ofte mens jeg leste, og så var klokka plutselig både to og tre.

Denne boka kan leses av både store og små, da det finnes noe ved den som alle kan like. Les den foran peisen med en kopp kakao, eller på sengekanten for de minste. Koselig er det uansett (og litt skummelt)!

Både Vindeltorn og Maretorn finnes på engelsk som henholdsvis Twistrose Key og Thornghost. Bøkene er ikke oversatt, men heller gjendiktet av forfatteren selv. Hun setter seg først ned og skriver boken på det ene språket, og når den er ferdig gir hun seg i kast med å skrive boken på nytt på det andre språket. Noe som er himla kult for da kan man være 100% sikker på at ingenting fra originalen forsvinner i oversettelsen!

Anbefales!