torsdag 9. mars 2017

Forfattertreff med Alexander Sandtorv




På førstkommende lørdag (11.03) skal vi ha boksignering på Outland i Kirkegata. Forfatteren er Alexander Sandtorv og han er aktuell med debutboken Profetien om Laura.

Hvem er Alexander Sandtorv spør du kanskje? Jo, nå skal du høre! Alexander er en herlig fyr fra Sotra, som for tiden bor i Portland, Oregon, hvor han fordriver tiden sin med å skrive, og forelese i kjemi på Portland State University. Han har brukt de siste seks årene på å skrive Profetien om Laura, som kom ut 4. mars på Umbrella forlag. I tilegg til å skrive romaner skriver han også fagbøker, avisartikler og debattinnlegg.


Jeg møtte Alexander på en kaffebar på Østbanehallen for å ta en prat om debutboka hans. Vi endte opp med å snakke om alt mulig annet i tillegg. Vi startet litt lett og ledig med å diskutere feminisme, kvinnekampen og menneskerettigheter for så snakke om det å vokse opp på en liten plass hvor man ikke føler at man passer inn. Deretter gled samtalen naturlig over på vår kjærlighet for biblioteker (vi var begge enige om at bibliotekarer, samt sykepleiere og lærere, burde ha mye høyere lønn enn de har nå), hvilke filmer som for oss til å grine (Interstellar, Zootopia og Logan) og hvor absolutt AMAZEBALLS RuPauls Drag Race er (Alaska, Sharon Needles og Adore er blant favorittene)! Etter hvert fikk vi penset oss inn på et litt mer relevant spor.

Jeg fyrte av en rekke spørsmål og hamret løs på tastene etter beste evne mens Alexander pratet (og forsvant ut på en digresjon eller to):



Så, kan du fortelle litt kort om hva Profetien om Laura handler om?

Romanen handler om Laura på 17, som flykter hjemmfra. Hun drar med babyen sin til en forlatt øy hvor foreldrene hennes eier en hytte. Hun våkner opp midt på dagen og oppdager til sin store skrekk at babyen er borte. Utenfor hytta truer en mørk skikkelse som hun må flykte fra. Hun befinner seg plutselig i en annen verden, Tåkelandet, og må kjempe seg gjennom det ukjente landskapet på søken etter barnet sitt.

Du kommer jo fra en litt spesiell bakgrunn, hva var det som fikk deg til å ville skrive en bok? Og hvorfor akkurat denne boka?

Ja, jeg har jo en doktorgrad i kjemi. Men jeg er skrudd sammen sånn at mye fascinerer meg. Når jeg skulle velge utdannelse tenkte jeg lenge på litteraturvitenskap. Det, medisin, og kjemi. Valgte kjemi fordi alt er kjemi. Man kutter opp virkeligheten i små segmenter og studerer dem. Kjemi er en av få ting som faktisk gjør folks liv bedre. Jeg, for eksempel, har jobbet med å utvikle et stoff som dreper leukemiceller. Jeg liker å forske. Og skriving er jo forskning på sin egen måte. Dessuten har jeg skrevet historier så lenge jeg kan huske, små bøker som jeg delte ut til familie og venner. Profetien om Laura var bare en naturlig forlengelse av det.

Det er jo litt personlige ting som ligger bak denne boka. Ideen kom til meg i en periode da livet var litt kjipt. Jeg slet lenge med mobbing, med følelsen av å være annerledes, stygg, utstøtt. Ville fortelle denne historien til noen andre. Sånne ting bør ikke ties ihjel. Den handler om å finne stemmen sin, og få ut en historie. Det føles på mange måter som en seier. Ville skrive en historie om noe dypt mennesklig. Dette må ut, dette må sees, det må leses, tenkte jeg. Taushet kveler deg, finn sangen din i stedet.

Og jeg ville skrive om en kvinnelig karakter fordi jeg er sterkt opptatt av kvinnesaken. Jeg ville skrive en kvinne som var sterk, men samtidig sårbar, som slet med ting og var tredimensjonal. Jeg ville skrive en «ekte person». Laura er en karakter som alle kan kjenne seg igjen i, ikke bare 17 år gamle jenter. Alle kan lære noe av alle.

Jeg har skrevet boken for mennesker som meg, mennesker som har hatt problemer i livet, og mennesker som søker lindring i litteraturen.

Nei, huff, nå ble det veldig dypt her.

Hvorfor valgte du fantasy-sjangeren? Hva betyr den for deg?

En av de viktigste tingene fantasy kan gjøre er å flytte leseren inn i en annen verden som har de grunnleggende samme reglene som vår egen verden, og få dem til å innse noen sannheter om vår verden og seg selv. En av de sterkeste egenskapene til litteratur generelt er å fostre empati. En av grunnene til at vi leser er for å vi finner oss sjøl gjennom andre, vi lærer om oss selv gjennom å lese. De som ikke leser fantasy er døde på innsiden, som Siri Pettersen pleier å si.


Leser du mye selv? Og har du noen andre norske fantasyforfattere du har lyst til å anbefale?

Bilderesultat for reading gifs

Er jo så og si vokst opp på bibliotek. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem. Hadde nok vært en veldig trist og ensom barndom, tror jeg. Jeg leser hele tiden, har lest hele livet, slutter å lese når jeg dør.

Siri Pettersen, selvom hun strengt tatt har fått nok exposure allerede, haha. Tone Almhjell, Lise Forfang Grimnes (Kaoshjerte), veldig flink til å skrive for aldersgruppen sin, Elisabeth Øvreberg skriver også veldig godt (Blodets Galskap), og for øyeblikket leser jeg Ellen E. Fossums Drømmevokteren.


Hva slags tilbakemeldinger har du fått på Profetien om Laura så langt?

Jeg har fått veldig mange tilbakemeldinger. Har jo hatt mange testlesere, spesielt skoleungdom. De er ekstremt positive, men kritiske. De har jo lest tidligere versjoner av manuset og kritiserer spesifikke Har hatt tilgang på tidligere versjoner av manus, og har kritisert spesifikke ting jeg har endra på. En ungdom fra Oppegård sa for eksempel at «kapittel 2 er kjedelig nå», haha. Men de er flink til å trekke frem de positive særpregene også.

Relatert bilde

Jeg har jo har brukt mange ungdommer som testlesere. De er superengasjerte og sender meldinger hele tiden om boka! Forteller om mareritt de har hatt, tanker om boka og spesifikke hendelser. De stiller ofte også spørsmål når det er noe de ikke skjønner. Det har vært veldig gøy.

Jeg møter en del av dem på turneen min, det er kjempekjekt. Den ideen om at ungdom leser så lite tror jeg er selvskapt. Jeg møter i hvert fall et enormt engasjement!

Hvor mye research har du gjort mens du skrev boka?

Jeg har jo brukt seks år på skrive boka, så har Googla mye rart i løpet av de årene. Hvor dyp må en grav være, for eksempel. Kan blod mugne? Men Tåkelandet er ikke spesielt befolket, så jeg trengte ikke gjøre mye research for å skape det.


Har du tenkt på hvem som skulle spilt de forskjellige karakterene i en eventuell filmatisering av boka?

Nei, haha. Kjempebra spørsmål, da! Jeg har regissert hele filmen i hodet, har valgt ut musikk og alt. Har jo sett for meg filmen i sin helhet, så klart. Jeg vil jo aller helst ha norske skuespillere, men vil ha noen som er ukjente. Jeg ville en stund ha Wenche Foss til å spille Pandora, hehe.




Og hvis det ble laget en film om livet ditt, hvem skulle spilt deg?







Oi, spennende! Ååååh, jeg vet! I Hollywood-versjonen av livet mitt kan det jo ikke være noen andre enn Benedict Cumberbatch! Han er helt klart det perfekte valget for meg.













I den norske versjonen derimot? Hmm, hvilke norske skuespillere har vi? (Jeg foreslår en 3-4 forskjellige som alle blir kontant avvist). Nei, tror vi får gå for Kristoffer Hivju, altså.




Hvilke håp har du for fremtiden?

Håper neste bok ikke tar like lang tid å skrive, hehe. Det er en ny bok som ikke har noe med Profetien om Laura å gjøre. Håper jeg møter mange lesere, at boka mi blir lest, snakket om og diskutert.

Og helt til slutt, hva er det beste komplimentet du kan få fra en leser?

Det beste en leser kan si til meg etter å ha lest boka er: Jeg har følt mye ( så lenge det ikke er frustrasjon over hvor dårlig den er :P ).



Du kan treffe Alexander på Outland Kirkegata på lørdag kl 1300! Kom og slå av en prat og skaff deg en signert kopi av Profetien om Laura :D

Boken er selvsagt tilgjengelig via vår nettbutikk her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar