onsdag 12. april 2017

Hva er så magisk med «Magic»? Tidslinjen som leder opp til spillet – gjennom 150 år


Før «Magic: The Gathering» fantes det ikke samlekortspill.

Allerede den setningen oppsummerer genistreken til Richard Garfield – mannen som i 1991 fikk avvist brettspillet sitt fordi det var for dyrt og komplisert, og heller ble utfordret til å lage noe kjapt og enkelt – noe som folk kunne spille i køen på messer og konvensjoner.

Det skulle bli til «Magic».

At spillet utvikler seg gjennom nye kortpakker, betyr ikke bare at du kan få tilgang på nye skapninger og spells.

Det handler like mye om kunsten, og gleden ved å oppdage, og alt det som pirrer fantasien. Uten tegningene, og fantasy-verdenen og mytologien som ligger bak, kunne det bare vært rene tall og matematikk.

Alle disse elementene, og samlekort-formatet i seg selv, går imidlertid mye lenger tilbake. Her er noen av veiene som ledet til «Magic: The Gathering», gjennom en tidslinje som løper over 150 år …


Veien til «Magic» – en tidslinje


1860-tallet: Baseball-samlekort introduseres i USA

1881: USAs president James A. Garfield blir skutt to ganger i ryggen på en togstasjon i Washington D.C., bare noen få måneder inn i sitt presidentskap; dør senere av skadene 




1909: Baseball-samlekortet kjent som T206 Honus Wagner blir å finne i røykpakker, men blir trukket fra markedet etter at bare mellom 50 og 200 kort er produsert; dukker senere opp på auksjoner for mange hundre tusen dollar



1937: J.R.R. Tolkiens «Hobbiten» gis ut for første gang

1952: De første moderne samlekortene introduseres, med ulike idrettsstjerner og andre kjendiser, fra selskapet Topps

1954: Første bind av «Ringenes herre» gis ut, fantasy-sjangeren begynner å bli mainstream



1974: «Dungeons & Dragons» blir utgitt første gang, av Tactical Studies Rules Inc.

1985: President Garfields tipp-oldebarn Richard Garfield blir uteksaminert med en bachelor-grad i matematikk; designer samme år brettspillet «RoboRally»




1990: Peter Adkinson grunnlegger Wizards of the Coast, beginner å utgi rollespill fra en kjeller i Seattle



1991: Richard Garfield oppsøker Wizards of the Coast for å få dem til å utgi «RoboRally», men prosjektet er for stort og dyrt for dem. Adkinson foreslår å heller lage et spill som er kjapt og enkelt – som kan «spilles i køen på konvensjoner». Garfield begynner å jobbe på spillet som skal bli til «Magic», og som Adkinson skjønner at har stort potensial

1993: Garfield fullfører sin doktorgrad i kombinatorikk fra Universitetet i Pennsylvania; returnerer samme år til Adkinson med «Magic», som nå er ferdig og playtestet. For å kunne ta copyright på navnet gir Wizards ut spillet under tittelen «Magic: The Gathering» den sommeren; det regnes som det første samlekortspillet

Foto: 0Cassandra0Clevenger0 via Flickr, CC BY-SA 2.0.


1994: Wizards gir ut «RoboRally»



1996: Media Factory gir ut «Pokémon»-samlekortspillet i Japan, Wizards of the Coast gir det ut i USA året etter (det blir senere overtatt av Nintendo)

1997: Wizards of the Coast kjøper opp Tactical Studies Rules Inc., som er på randen av konkurs, overtar «Dungeons & Dragons»; Richard Garfield får godkjent patent på «Trading card game method of play», altså på mekanikkene for samlekortspill



1999: Wizards of the Coast blir en del av det store leketøy- og brettspillselskapet Hasbro; Richard Garfield og «Magic: The Gathering» blir innlemmet i Adventure Gaming Hall of Fame

2002: Det første store «Magic»-dataspillet, «Magic Online», lanseres; følges senere opp med «Duels of the Planeswalkers», som fortsatt oppdateres og regnes som en god introduksjon til samlekortspillet

2010-tallet: Noen synes ikke «Magic» er noe moro lenger


2011: Richard Garfields «King of Tokyo» gis ut, senere også «King of New York»



2012: Fantasy Flight Games gir ut «Android: Netrunner» basert på Richard Garfields originale «Netrunner» fra 1996

2014: Blizzard utgir «Hearthstone», et digitalt kortspill inspirert av «Magic»



2015: «Magic: The Gathering» runder 20 millioner spillere, ifølge The Guardian

2017: Outland åpner en helt ny spillbutikk i Storgata i Oslo, der den store andreetasjen er viet bare til spill, samfunn og turneringer.


Her i Storgata 26 kan du spille «Magic» og andre spill, se turneringer og møte likesinnede – fra butikken åpner 21. april.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar