torsdag 6. april 2017

Nysgjerrig på Dungeons & Dragons? Slik er spillet i dag – i femte utgave



Snart 45(!) år etter at Dungeons & Dragons først kom ut, er grunnprinsippene i spillet fortsatt de samme.

Har du ikke vært borti rollespill før, ser du kanskje for deg en gjeng mennesker som sitter rundt et bord og finner på ting. Og hvis du har vært borti det (eller sett «Stranger Things») vet du at, ja, den beskrivelsen passer egentlig ganske bra.


Men du vet også at det er så uendelig mye mer enn det.

Sammen med vennene dine, skaper og forteller du utrolige historier fra magiske verdener. Det er kun fantasien deres som setter grenser når dere i det godes navn utfører heltedåder i et forsøk på å fri verden fra ubeskrivelig ondskap – som regel omkranset av absurde mengder pre-pubertal humor.


I dag er spillet i sin femte utgave. Selv om kjernen i opplevelsen er i god behold, er det likevel en del som har forandret seg gjennom årene. Utgiveren, Wizards of the Coast, hevder selv at de i denne utgaven har sammenfattet alt som var bra med de fire tidligere utgavene av spillet – noe det er vanskelig å være uenig i.

Er du nysgjerrig på å teste det, eller hente frem igjen nedstøvede Player's Handbooks og Monster Manuals fra kjellerboden? Vel … les videre.

Fra kjellerstua til populærkulturen


I dag er rollespill, og særlig Dungeons & Dragons, i vinden som aldri før, og opplever på tross av vanvittig konkurranse fra andre underholdningskanaler en aldri så liten renessanse.

Faktisk har det aldri vært et så stort tilfang av spillere som man opplever i dag. Det som lenge har blitt ansett som en nisje innen spill, får i dag også en stadig større plass i populærkulturen.


D&D har blant annet vært tema i TV-seriene «Community», «The Big Bang Theory» og nettopp «Stranger Things», og det dukker stadig opp flere podcaster og YouTube-kanaler dedikert til rollespill, deriblant «Acquisitions Incorporated», «Critical Role», «HarmonQuest» og «The Adventure Zone».



D&D har et levende og raust «community» på nettet, ikke minst på Reddit, hvor spillere deler erfaringer, egenkomponerte regler og finesser, og tips til hvordan man kan forbedre spillopplevelse ved hjelp av rekvisitter eller spillelister.

Ekstra spennende er det også at alle i Oslo og omegn får vår egen storstue for blant annet rollespill, når Outland åpner ny butikk i Storgata 21. april – med en hel etasje bare for spill og turneringer.

Så, igjen: enten du er nysgjerrig på rollespill, eller vurderer å ta det opp igjen, har det sjeldent vært et bedre tidspunkt å sette i gang!

Hvordan det fungerer


Hver spiller styrer altså en spillfigur – en helt – som tilhører en fantasy-rase (for eksempel dverg, alv eller menneske) og har et bestemt sett egenskaper (for eksempel kriger, magiker eller prest).

Samtidig er det én spiller som påtar seg rollen som spielführer (populært kalt Dungeon Master, eller Game Master). Hans eller hennes oppgave er å skape grunnlaget for historiene som skal fortelles, og påtar seg derfor rollen som alle rare og herlige figurer spillerne møter på sin vei.

DM skal også tolke det spillerne til enhver tid ønsker å gjøre, i henhold til reglene. Men hvorvidt spillerne får til det de prøver på, er ikke bare opp til DM-ens dømmekraft (og humør …). Det er her terningene kommer inn i bildet.

De har alt fra 4 til 20 sider, og brukes i ulike situasjoner. Tallet du får legges sammen med karakterenes egenskaper innen det de prøver på.

Foto: James Jones, CC BY-SA 2.0 via Flickr


Det kan forløpe omtrent slik som dette:

DM: «Dere kommer inn i et rom, hvor dere blir møtt av fem troll.»

Prest: «Kan jeg rulle for å se om de ... ser snille ut? »

DM: «Du trenger ikke rulle for å se at de ser skikkelig gretne ut. Og sultne. Trolig gretne fordi de er sultne.»

Tyv: «Flott ... Kanskje vi skal komme tilbake etter at de har spist lunsj?»

Kriger: «Nei, vi klarer det her! Jeg spør trollene om de kan stille seg på to rekker, så jeg kan bruke begge armene når jeg sloss!»

DM: «De skjønner ikke hva du sier.»

Magiker: «Er ikke troll svake mot ild?»

DM: «Rull en natursjekk for å se om du vet noe om det.»

Magiker: «... 15.»

DM: «Du føler deg ganske sikker på at de er svake mot ild, ja.»

Magiker: «Da gjør jeg klar en ildkule.»

Kriger: «Og jeg gjør klar øksa mi.»

DM: «De løfter øksene sine, slikker seg om munnen og kommer mot dere. Da ruller vi for initiativ ...!»

Nytt i 5. utgave


Scenariet over kunne vært hentet fra hvilken som helst utgave av spillet. Femte versjon handler imidlertid om at det skal være minst mulig som står i veien for selve moroa.

For der mange mener at for eksempel den tredje utgaven ble for ubalansert og omstendelig, og at den fjerde utgaven ble så kampfiksert at rollespillbiten havnet i andre rekke, synes den femte utgaven å falle i smak hos de aller fleste rollespillerne.

Det er en god balanse mellom rollespill og kamp, og gjennom små men elegante nyvinninger har nå selv den mest blodtørstige vennen din et insentiv til å aktivt rollespille karakteren sin.


D&D i aksjon (disse minifigurene er fra Talisman)
Det er også innført en begrensning på hvor mektig det er mulig for karakterene å bli, noe som gjør at fantasien settes på større prøve i kampsituasjoner.

Spillutviklerne har også fått med seg at dagens spillere er mer modne enn tidligere, noe som gjenspeiles gjennom økt fokus på hva karakterene ikke er gode til, og ved å omfavne moderne tematikk som seksualitet og kjønnsidentitet. Dette gjør at karakterene føles mer menneskelige, og gjør spillet mer tilgjengelig for ulike typer spillere.

Så uansett om du spiller en seksuelt frustrert halv-alv cleric, som har vokst opp på et bordell og tjent til livets opphold ved å kurere kjønnssykdommer, eller en idealistisk dverg warlock som kjemper for likestillingen mellom levende og vandøde: rollespill passer for alle.


Fakta: Dungeons & Dragons (D&D)

  • Rollespill satt i en fantasy-middelaldersetting, befolket av mennesker, dverger, alver, og lignende
  • Første gang utgitt i 1974, utviklet av Gary Gygax og Dave Arneson
  • Femte, og foreløpig siste, utgave av spillet ble sluppet i 2014 av spillselskapet Wizards of the Coast
  • Reglene i femteutgaven er færre og enklere, og øker spillerens frihet samtidig som det gjør det enklere for nye spillere å komme inn i det
  • De mekaniske endringene som er gjort i femteutgaven skal øke spillernes fokus på karakterutvikling og historiefortelling
  • For å komme i gang trenger du penn, papir og terninger. Et godt utgangspunkt for å forstå reglene og komme i gang og lage karakterer og historier får du med bøkene Dungeon Master's Guide, Player's Handbook og Monster Manual – pluss litt egen fantasi.
  • Det slippes stadig nytt materiale til D&D, nå senest en bok kalt «Tales From The Yawning Portal» som er en slags best-of-samling av ikoniske historielinjer fra spillets historie – konvertert til femteutgaven
  • Fra 21. april kan dere samles rundt bordet og spille i Outlands helt nye lokaler i Storgata 26 i Oslo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar